Skip to main content

Ventilatie en tocht

Ventilatie en tocht

Luchtdichtheidsmeting

november 2023 – UPDATE

Omdat ik meedoe aan het RVO onderzoek “Wat levert verduurzaming echt op” werd mij een luchtdichtheidsmeting aangeboden, oftewel een blowerdoortest. Dit aanbod heb ik uiteraard aangenomen! Een unieke kans om te weten te komen waar het huis warmte lekt. 

Op 1 november 2023 kwam Frank van Route Nul een ventilator in de deuropening zetten om de test uit te voeren. Hij had ook een warmtebeeldcamera mee. Ik heb er naderhand een rapport van gehad en nu weet ik nu waar het huis niet luchtdicht is! Dat ga ik zoveel mogelijk oplossen, want energie die je niet hoeft te gebruiken is de goedkoopste energie en beter voor het klimaat. 

blowerdoortest ventilator Route Nul
ballon in ventilatiekanaal voor blowerdoortest
luchtdichtheidsmeting testwaarde
warmtebeeldcamera
luchtdichtheidsmeting blowerdoor

Voordeur vervangen

juni 2023 – UPDATE
De oude voordeur is nu vervangen door een nieuwe isolerende voordeur van kunststof. Bij die gelegenheid heb ik ook de achterdeur en het achterraam laten vervangen door openslaande tuindeuren van kunststof met HR++ glas. Foto’s bij Ramen en Deuren.
juli 2021 – augustus 2022

Tocht

Omdat kieren en andere tochtplekken voor veel warmteverlies zorgen ben ik gaan rondkijken in huis waar dit verbeterd zou kunnen worden.

Brievenbus

Tochtgat nummer 1 was bij mij de brievenbus, ondanks een klep aan de buitenkant en borstels binnenin. Daarom heb ik een brievenbus gekocht om buiten aan de muur te hangen, en de brievenbus in de deur dichtgemaakt.

Omdat mijn voordeur bestaat uit twee metalen platen met ‘vulling’ ertussen was het niet eenvoudig om een blok hout netjes in het gat weg te werken. Uiteindelijk kun je nog steeds zien waar de brievenbus ooit gezeten heeft, al is het een paar keer geschuurd en geschilderd. Maar ja, nieuwe deuren zijn duur, dus voorlopig moet het maar zo!
brievenbus dichtmaken

Deuren

De deuren zijn net zo oud als het huis. Het zou wel schelen als ik nieuwe isolerende deuren kocht. Ze stonden niet op mijn eerste prioriteitenlijst omdat ik daar het geld niet voor had, en ook nog iets kon doen met tochtstrips en dubbel glas in de achterdeur.

Omdat de voordeur onderaan een beetje krom is zit er een kier tussen de voordeur en het kozijn. Je kon er licht doorheen zien schijnen en in de winter voelde je daar de koude wind zo doorheen waaien. Voor nu heb ik dit opgelost met een extra balkje naast de deur tegen het kozijn, en een tochtstrip die ik nog op de deur moet bevestigen.
Her en der tochtstrips onderaan deuren plaatsen is niet moeilijk en levert toch ook weer minder tocht en meer comfort op. Zeker bij de deur tussen de onverwarmde bijkeuken en de keuken merk ik het verschil.

Het kon niet meteen, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik moet gaan sparen of lenen voor nieuwe deuren, want ook de houten achterdeur en houten bijkeukendeur zijn scheef en sluiten niet goed aan op het kozijn. In de achterdeur zit weliswaar HR++ glas, maar als er dan langs het kozijn een hoop tocht binnenkomt heeft dat weinig nut…
tocht voordeur

Ventilatie

Je leest het overal: oudere huizen hebben ventilatie door klapraampjes en kieren. Maar als je gaat isoleren moet je oppassen dat je niet ineens met te weinig ventilatie zit.

Ventilatieroosters

Het nieuwe raampje boven de voordeur heb ik besteld met een ventilatierooster, zodat dit open kan staan om te ventileren, samen met het klapraam boven de achterdeur. Het oude raam van de voorkamer had ook een ventilatierooster, maar het nieuwe heb ik zonder besteld. Dit omdat zo’n groot raam met een rooster een stuk duurder werd, en het ook moeilijker te plaatsen is. Een ventilatierooster in het kleine raampje boven de voordeur leek me handiger en was betaalbaarder.

Ventilatiebox

Ook heb ik een nieuwe ventilatiebox gekocht. Het huis had altijd al zo’n box, met een ventilatiekanaal in de keuken, maar deze werkte al jaren niet meer. De nieuwe box maakt een stuk minder lawaai dan de oude, gebruikt minder stroom, heeft een vochtsensor en een CO2 sensor, kan automatisch werken en handmatig worden ingeschakeld met de afstandsbediening.

Ophangen was in mijn geval eenvoudig omdat ik eerder zo’n box had gehad: twee ventilatieslangen eraan bevestigen (een vanuit de ventilatiekanalen en een als afvoer naar buiten), stekker in het stopcontact en klaar.

Als je een ventilatiebox aanschaft moet je even opletten wat voor stekker je nodig hebt. Er zijn er namelijk met perilexstekker (waarvoor je een speciaal stopcontact nodig hebt) en met gewone Eurostekker.

ventilatiebox

Ventilatiekanalen

Voordat ik de nieuwe box ging ophangen bedacht ik dat het wel slim zou zijn om eerst de ventilatiekanalen te reinigen. Je kunt dit laten doen door een gespecialiseerd bedrijf, of je doet het low-budget zelf. Ik heb een wc-borstelkop van de Action gemonteerd op een spiraalveer en deze heen en weer door de ventilatiekanalen gehaald. Net zo lang tot er nauwelijks meer vuil uit kwam. Er kwam veel viezigheid uit wat je tijdens het ‘rageren’ al zoveel mogelijk kunt opvangen met de stofzuiger. Deze doe-het-zelf methode werkt alleen als het ventilatiekanaal kort is en weinig bochten heeft. Anders zal er toch een pro aan te pas moeten komen.
zelf ventilatiekanalen reinigen
ventilatiekanaal reinigen

Isolatie binnen

Binnen valt er ook nog iets te winnen! Toen ik de cv-ketel nog had ben ik al achter iedere radiator van dat zilverkleurige radiatorfolie gaan plakken, om zo de warmte de kamer in te laten kaatsen en minder in de muur te laten verdwijnen. Het kost weinig en is niet moeilijk, dus wat het ook mag schelen in stookkosten, het is altijd meegenomen.

Wat ik recent heb gedaan omdat het winter wordt, is isolatie aanbrengen om de leidingen in de bijkeuken. Deze lopen van de warmtepomp naar het cv-circuit en naar het vloerverwarmingscircuit. Een meter of 4 langs de muur. Omdat de bijkeuken nog enkel glas heeft en niet verwarmd is, gaat er onderweg al warmte verloren uit die leidingen, zo de koude bijkeuken in. Met buisisolatie zal dit een stuk minder zijn. 

buis isolatie